- De Amerikaanse startup Rivian wist de verwachtingen van analisten over de introductie van zijn elektrische voertuigen afgelopen jaar niet waar te maken.
- Voor dit jaar ligt het productiedoel van 50.000 voertuigen ook lager dan de verwachting.
- Daardoor loopt Rivian het risico klanten kwijt te raken, als die extreem lang op een bestelde auto moeten wachten.
- Lees ook: 2023 wordt een belangrijk jaar voor Lucid: de startup voor elektrische auto’s moet problemen met de productie overwinnen om de strijd met Tesla aan te gaan
De Amerikaanse startup Rivian heeft steeds meer moeite om de klanten van het eerste moment te behouden. Deze mensen wachten vaak al jaren op een vooruitbestelde elektrische auto. Het lijkt erop dat de levering in veel gevallen nog langer kan gaan duren. Rivian heeft overduidelijk moeite met het opschalen van de productie.
Vorig jaar wist de nieuwbakken fabrikant van elektrische auto’s het productiedoel niet te halen. Voor dit jaar is het streven om 50.000 elektrische auto’s af te leveren en daar zijn analisten niet erg van onder de indruk.
Naast de problemen met de productie, laat de communicatie vanuit Rivian naar klanten te wensen over. Sommige mensen die al jaren een vooruitbestelling hebben staan, voelen zich in de steek gelaten door het bedrijf.
De Amerikaan Parker Elmore bestelde zijn Rivian R1S meer dan twee jaar geleden. Tegelijkertijd bestelde hij ook een Tesla Cybertruck en een elektrische Dodge Ram 1500 om te kijken welke het eerste geleverd zou worden.
"Ik maak me toch wel een klein beetje zorgen of dit bedrijf het gaat halen", zegt Elmore tegen Insider. "Je doet overal bestellingen, omdat je simpelweg niet weet wie er uiteindelijk gaat winnen en als eerste levert."
Insider sprak met meerdere klanten die vooruitbestellingen hebben gedaan bij Rivian. Enkelen schamen zich voor het vroegtijdig steunen van Rivian, nu ze wachttijden van soms wel vijf jaar voorgeschoteld krijgen.
Sommige klanten en aandeelhouders vergelijken de productieproblemen van Rivian met eerdere strubbelingen bij Tesla, dat in 2018 te maken had met een 'production hell'.
Rivian liet eerder weten dat de leveringen "afhankelijk zijn van meerdere factoren zoals afleverlocatie, configuratie en de datum waarop de vooruitbestelling of reservering is geplaatst." Volgens een woordvoerder hebben klanten die te maken kregen met vertragingen, inmiddels allemaal contact met de klantenservice.
Volgens analisten kunnen dit soort vroege fans de reputatie van een jong bedrijf als Rivian, dat niet veel geld overheeft om aan marketing te besteden, maken of breken.
"De autobranche staat bekend om de hoge merkloyaliteit van klanten", zegt Garrett Nelson, een automotive analist voor CFRA Research tegenover Insider. "Voor een nieuwkomer als Rivian is het een immense opgave om deze markt te betreden zonder enige merkwaarde, terwijl je net begint met het opbouwen van een relatie met klanten."
De vertrouwensbreuk tussen Rivian en een deel van de vroege klanten komt op het slechtst mogelijke moment voor het bedrijf, zegt Nelson. Het enthousiasme voor de beursgenoteerde startup bij beleggers is danig geluwd door het niet halen van productiedoelen en onduidelijke communicatie van het bedrijf over de stand van zaken rond de vooruitbestellingen.
"We zien hoe moeilijk het is voor bedrijven als Rivian om problemen te tackelen, terwijl ze proberen te groeien", aldus Nelson. "We zagen enorm tegenvallende resultaten bij Rivian en Lucid, waarbij de productie veel langzamer wordt opgeschaald dan analisten en klanten zouden willen zien."
Rivian ziet beurskoers imploderen
Rivian presenteerde deze week tegenvallende resultaten over het vierde kwartaal van vorig jaar. De omzet was lager dan analisten hadden verwacht. Daardoor blijven beleggers en klanten sceptisch over de ambitieuze beloftes die het bedrijf doet.
Rivian haalde de productiedoelstelling voor 2022 net niet. Het produceerde 24.337 auto's van de beloofde 25.000. Daarvan leverde het slechts 20.332 stuks aan klanten. Omgerekend betekent dat er ongeveer 84 procent van de gebouwde auto's ook daadwerkelijk bij hun nieuwe eigenaar terechtkwam.
Als het aan Rivian ligt, verdubbelt de productie dit jaar naar 50.000 stuks. Maar dat is minder dan sommige analisten hadden verwacht. Zij dachten eerder aan 60.000 auto's.
De kas van Rivian is nog wel redelijk goed gevuld: eind vorig jaar had het bedrijf ongeveer 11,6 miljard dollar beschikbaar. Maar het geduld bij beleggers raakt op. Het aandeel Rivian zakte afgelopen 83 procent en leverde deze week nog eens 17 procent in, nadat de kwartaalcijfers bekend waren gemaakt.
Ondertussen zijn klanten zoals Elmore nog voorzichtig optimistisch. Degenen die hun Rivian hebben ontvangen, lijken erg tevreden met hun elektrische auto. Iets wat het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power bevestigt, aangezien Rivian in onderzoek naar voren kwam als beste elektrische auto om te bezitten.